Klachten

Bij achillespeesklachten ervaar je pijn in de pees die net boven je hielbeen (je hak) loopt. Achillespeesklachten zijn een van de meest voorkomende klachten tijdens wandelen of hardlopen. De klachten ontstaan vaak geleidelijk als gevolg van langdurige overbelasting.

Klik hier voor meer informatie over achillespeesklachten, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

In groep 2 en 3 starten kinderen met schrijven of opdrachten die voorbereiden of het ontwikkelen van de fijne motoriek die je nodig hebt om te kunnen schrijven. Het zijn dan ook vaak leerkrachten die als eerste merken als een kindje hier minder goed in mee kan.

Klik hier voor meer informatie over een achterstand in de fijne motoriek, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Artrose is een aandoening waarbij de kwaliteit van je kraakbeen minder wordt. Bij artrose kun je last hebben van pijn, stijfheid, moeite met alledaagse bewegingen of een beperking in beweeglijkheid.

Klik hier voor meer informatie over artrose, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Bij COPD is er sprake van chronische bronchitis  en longemfyseem. Bronchitis is een ontstekingsreactie van de luchtwegen waarbij meer slijm aangemaakt wordt. Het slijm zorg voor een vernauwing van de luchtwegen waardoor ademhalen moeizaam gaat. Bij longemfyseem zijn de longblaasjes kapot of beschadigd. De uitwisseling van zuurstof en kooldioxide in de longen is hierdoor minder goed mogelijk.

Klik hier voor meer informatie over COPD, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Pijn die er kort is, heeft vaak een duidelijke oorzaak. Bijvoorbeeld dat uw lichaam beschadigd of overbelast wordt. Zoals een wond, ontsteking of ziekte. Dit noemen we acute pijn. Hoe lang deze pijn duurt, hangt af van de oorzaak. Nadat deze oorzaak is behandeld, genezen of verdwenen stopt deze pijn.

Wanneer de pijn aanwezig blijft terwijl het lichaam al genezen had moeten zijn, of wanneer er geen duidelijke oorzaak voor de pijn is noemen we dit chronische pijn.

Klik hier voor meer informatie over chronische pijn, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

CVA en beroerte zijn verzamelnamen voor een herseninfarct en een hersenbloeding. Bij een CVA (cerebro vasculair accident) of beroerte gaat er iets mis met de bloedtoevoer van een deel van je hersenen. Hierdoor ontstaat vaak blijvende schade. Denk hierbij aan:

•  verminderde evenwichtsreacties;
  •  verhoogde weerstand van spierspanning;
  •  spierzwakte en verlies van willekeurige bewegingen;
  •  verminderde rompstabiliteit;
  •  verminderde conditie / uithoudingsvermogen;
  •  structurele vermoeidheid;
  •  overgevoeligheid voor prikkels in je omgeving.

Klik hier voor meer informatie over CVA, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Bij duizeligheid ervaar je een licht gevoel in je hoofd, een onvast gevoel of je benen waarbij je het gevoel hebt te gaan vallen en/of het gevoel dat alles draait en beweegt.

Klik hier voor meer informatie over duizeligheid, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen

Bij een verzwikking kantelt de enkel te ver naar binnen of naar buiten. Dit gebeurt vaak tijdens onverwachtse momenten tijdens sporten, een ongelukkige val of domweg struikelen over een ongelijke stoep. Op dit moment komen de enkelbanden op rek te staan en remmen de kanteling. Als dit met veel kracht gepaard gaat, kan het zijn dat er een scheurtje in de enkelbanden ontstaat of zelfs een breukje ontstaat.

Klik hier voor meer informatie over enkelklachten na een verzwikking, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Etalagebenen ofwel claudicatio intermittens wordt veroorzaakt door slagaderverkalking. Hierdoor treden vernauwingen van de slagader op, waardoor minder bloed de (been)spieren gaat. Hierdoor zullen bij inspanning pijnklachten en/of kramp ontstaan in één of beide benen.

Klik hier voor meer informatie over etalagebenen, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Rondom je schoudergewricht zit een kapsel. Wanneer dit kapsel ontstoken raakt, wordt het dikker en gaat het verkleven. Hierdoor ontstaat pijn en neemt de beweeglijkheid van de schouder af.

Klik hier voor meer informatie over een frozen shoulder, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Hoe een motorische achterstand zich uit is afhankelijk van de leeftijd. Bij jonge kinderen valt het meestal op dat ze zich langzamer ontwikkelen, doordat het kindje bijvoorbeeld laat gaat rollen, kruipen of lopen. Bij de oudere kinderen komt een motorische achterstand vaker tot uiting tijdens de gymlessen en het sporten. Dit zijn de kinderen die vaak wat onhandiger zijn en minder goed meekomen tijdens de gymlessen.

Klik hier voor meer informatie over een motorische achterstand, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Multiple sclerose (afgekort MS) is een chronische ziekte van het centrale zenuwstelsel. Het centrale zenuwstelsel bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg en de oogzenuwen. Om de zenuwen in het centrale zenuwstelsel zit een isolatielaagje, het zogeheten myeline. Bij MS ontstaan ontstekingen in het myeline waardoor de zenuw niet goed functioneren. Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan zoals het verstoord raken van gevoel, het wegvallen van kracht of pijnklachten.

Klik hier voor meer informatie over MS, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Bij nekklachten kun je pijnklachten hebben in het gebied tussen je schedelrand en de bovenkant van je schouderbladen. Nekklachten kunnen gepaard gaan met klachten in de schouder, arm of je hoofd. Naast nekpijn kun je ook last hebben van een bewegingsbeperking in je nek of schouders, een stram gevoel of duizeligheid.

Klik hier voor meer informatie over nekklachten, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Bij rugpijn heb je pijnklachten in je lage rug, in het gebied tussen je onderste ribben en je bekken. Naast je rug kan de pijn ook ‘uitstralen’ in je bil, heup of een deel van je been.

Klik hier voor meer informatie over rugklachten, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Bij schouderklachten heb je pijn in of rond je schouder. De pijn kan doorstralen naar de bovenarm tot aan de elleboog.

Klik hier voor meer informatie over schouderklachten, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

Ongeveer 7% van alle baby’s ontwikkelt vlak na de geboorte een voorkeurshouding. De schedel van een baby is nog niet volgroeid en daardoor vervormbaar. Bij een voorkeurshouding heeft dit als gevolg dat er een afplatting van het hoofdje kan ontstaan.

Klik hier voor meer informatie over een voorkeurshouding, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.

De ziekte van Parkinson belemmerd je steeds meer in je dagelijks functioneren. Naast medicatie en operatieve ingrepen, helpen fysiotherapie en ergotherapie je om zo lang mogelijk zelfredzaam te blijven.

Klik hier voor meer informatie over de ziekte van Parkinson, wat je er zelf aan kunt doen en hoe wij je kunnen helpen.