Tenengang

Wat is een tenengang?

Een tenengang of tenenloop is een looppatroon waarbij kinderen niet de hele voet neerzetten tijdens het lopen, maar alleen hun tenen op de grond zetten. Bij jonge kinderen die nog maar net lopen, is het normaal. Met het ouder worden verdwijnt het tenenlopen normaal gesproken. Bij vier van de vijf kinderen die tenen lopen zonder onderliggende aandoening verdwijnt dit looppatroon voor het 10e levensjaar.

Oorzaken van een tenengang

Er zijn twee soorten oorzaken van tenenlopen. Één, de idiopatische tenengang. Hierbij is geen duidelijke oorzaak. Twee, de symptomatische tenengang. Hierbij is wel een bekende oorzaak. Bijvoorbeeld een afwijking aan de gewrichtjes in de voet, een aandoening van de spieren of pezen of een probleem met de zenuwen die de spieren aansturen. Ook kan tenenlopen een gewoonte worden. Dan vinden kinderen het gewoon fijn om op de tenen te lopen.

Gevolgen van een tenengang

Tenenlopen kan ervoor zorgen dat de kuitspieren verkorten maar ook kunnen pijnklachten ontstaan aan de voorvoet, voetzool of in de hak. Klachten in knieën, heupen en rug komen ook voor.

Fysiotherapie bij een tenengang?

De fysiotherapeut geeft tips, adviezen en oefeningen om het tenenlopen te verminderen. Spelenderwijs wordt het kind uitgelokt om de voet volledig neer te zetten. Met deze tips en adviezen kun je als ouder aan de slag thuis.