Schouderklachten

Wat zijn schouderklachten?

Bij schouderklachten heb je pijn in of rond je schouder. De pijn kan doorstralen naar de bovenarm tot aan de elleboog. De pijnklachten kunnen gepaard gaan met pijn tijdens een deel van een beweging of stijfheid in de schouder. Ook heeft het schoudergewricht invloed op de nek, waardoor je mogelijk bij schouderklachten ook last van je nek kunt hebben.

Komt schouderpijn vaak voor?

Schouderpijn is naast nek en rugklachten een van de meest voorkomende klachten van het bewegingsapparaat in Nederland. De helft van de mensen krijgt in zijn of haar leven wel eens te maken met schouderklachten.

Wat is de oorzaak van mijn schouderpijn?

Schouderklachten kunnen veel mogelijke oorzaken hebben; van een letsel na een val tot een overbelasting door repetitief bewegen. In veel gevallen is de oorzaak van je schouderpijn onschuldig en is er geen sprake van een daadwerkelijke beschadiging. In sommige gevallen is dit wel zo en blijkt er bijvoorbeeld sprake te zijn van een scheurtje in een spier of pees, artrose, of scheurtje in het labrum (kraakbeenrand) van de schouder. Gelukkig is de schouder een veerkrachtig gewricht en zijn de omliggende spieren vaak in staat om te compenseren zodat jij zonder problemen kunt blijven bewegen.

Wat kan ik verwachten bij schouderklachten:

Schouderklachten hebben helaas vaak een terugkerend en langdurig beloop, en kunnen vooral in de acute fase veel impact hebben op je dagelijks functioneren en je nachtrust. Na zes weken is ongeveer 30% van de mensen van hun schouderklacht hersteld, en na een jaar is dit ongeveer 60%.

Hoe kom je van schouderklachten af?

Een sportfysiotherapeut of manueeltherapeut kan je helpen bij het achterhalen van de oorzaak van de schouderklachten. Als de oorzaak en de symptomen duidelijk zijn hebben we een groot aantal behandelmogelijkheden, van passieve technieken zoals mobilisaties tot actieve ‘technieken’ zoals oefentherapie. Daarnaast kijken we graag samen met je welke factoren een belemmerende en welke een bevorderende werking hebben op je herstel. Ook door deze factoren te beïnvloeden krijg je wat meer grip op je herstel.

Weet je niet waar je moet beginnen? Bel even met STADS. Wij denken graag met je mee.