Knieklachten

Kniepijn

Knieklachten zijn na nek- en rugklachten de meest voorkomende klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat. Zo heeft jaarlijks meer dan 3% van de Nederlanders last van knieklachten.

De knie vorm het grootste gewricht in het lichaam en is betrokken bij o.a. lopen, fietsen, springen, opstaan, etc.

Van de knieklachten is knieartrose de meest voorkomende klacht (jaarlijks heeft 2-3% van de Nederlanders hier last van) en meest voorkomende chronische gewrichtsklacht. Andere veel gestelde diagnoses zijn het patellofemorale pijnsyndroom (PFPS) en de ziekte van Osgood-Schlatter.

Oorzaken van van kniepijn

Knieklachten kunnen op allerlei manieren ontstaan en in verschillende weefsel optreden. Veel voorkomende oorzaken van klachten zijn:

•  Blessures tijdens het sporten of bij ongevallen
  •  Verkeerde of overmatige belasting
  •  Artrose
  •  Ontstekingen (artritis)
  •  Slijmbeursontstekingen
  •  Auto-immuunziektes
  •  Status na een medische ingreep

Daarnaast gaat het normale proces van ouder worden ook gepaard met een afname van de kwaliteit van de weefsels in en rondom de knie.

Wat te doen bij kniepijn

Het loont om tijdig contact op te nemen wanneer je last krijgt van knieklachten. Behandeling en oefentherapie kan helpen om klachten te verminderen, maar ook voorkomen dat deze chronisch van aard worden.

Behandeling van kniepijn

Behandeling van de knie is maatwerk. Zo bepalen het type en de oorzaak van de klachten en jouw persoonlijke doelen in de therapie hoe de behandeling eruit zal zien. Zijn de klachten plots ontstaan, of heb je een zware operatie achter de rug? Wil je weer naar je werk kunnen fietsen, of sport je op topniveau? Is het de eerste keer dat je klachten hebt, of ben je al jaren bekend met klachten? Dit zijn allemaal klachten die bepalen hoe de behandeling eruit zal zien.