Reuma

Wat is reuma?

Reuma is een verzamelnaam voor een groep aandoeningen aan de botten, spieren, pezen en gewrichten van het lichaam – het ‘bewegingsapparaat’. Ook zijn er vormen van reuma waarbij juist organen aangedaan zijn. De klachten ontstaan spontaan en zijn niet het gevolg van verwonding of letsel. 1 op de 9 mensen in Nederland heeft last van een vorm van reuma. Reuma is vaak goed te behandelen, maar niet te genezen.

Symptomen van reuma

Reuma kent een golvend beloop. Zo kunnen periodes mét klachten en periodes zonder klachten elkaar zonder dat hier altijd een goede reden voor is. De meeste mensen die last hebben van reuma, hebben last van:

•  Pijn
  •  Stijfheid in gewrichten of spieren
  •  Vermoeidheid
  •  Moeite met bewegen

Vormen van reuma

Reuma is een verzamelnaam voor meerdere aandoeningen. Bekende vormen van reuma zijn:

Reumatoïde artritis betekent reumatische gewrichtsontstekingen. Deze ontstekingen zijn het gevolg van een auto-immuun ziekte en kunnen optreden in het gehele lichaam. De klachten bestaan uit gezwollen, warme, pijnlijke en stijve gewrichten.

Bij artrose zijn verschillende structuren rondom een gewricht aangedaan. De kwaliteit van het kraakbeen in de gewrichten gaat achteruit, waardoor het onderliggende bot vervormt. Artrose gaat meestal gepaard met pijn en stijfheid in het gewricht. Artrose kan in alle gewrichten voorkomen en wordt vaak gezien in de nek, onderrug, heupen, knieën, handen, vingers en grote teen.

Bij osteoporose (‘’botontkalking’’ in de volksmond) wordt botweefsel brozer, waardoor ze eerder breken. Osteoporose zelf geeft geen klachten. Hierdoor wordt het vaak pas gediagnosticeerd wanneer een bot spontaan, of bij een relatief klein ongeval, breekt. Deze breuken treden vaak op in de wervelkolom, pols of heup. Osteoporose kan ontstaan als gevolg van bijvoorbeeld de overgang (bij vrouwen), erfelijke aanleg, ondergewicht, medicijngebruik, schildklierklachten, roken en het drinken van alcohol (meer dan 3 eenheden per dag).

Sclerodermie is een auto-immuun ziekte waarbij de huid ‘’verstrakt’’ en bindweefsel zich ophoopt in de organen (meestal de longen). Als gevolg van het ziektebeeld ervaart men:

•  Pijnlijke blauwverkleuring van de vingers bij kou
  •  Strakke huid (vooral van de vingers)
  •  Zweertjes aan de vingertoppen
  •  Kortademigheid
  •  Brandend maagzuur
  •  Vermoeidheid
  •  Droge mond
  •  Branderig gevoel in de ogen
  •  Ontsteking van de gewrichten

De ziekte van Bechterew behoort tot de spondyloartropathieën en wordt ook wel axiale spondyloartropathie (ax-SpA) genoemd. ‘’Axiale’’ refereert naar de gewrichten in de wervelkolom en het bekken. Als gevolg van ontstekingsreacties zullen deze pijnlijk en stijf worden. De klachten kunnen gepaard gaan met ontstekingen in de SI-gewrichten, de ogen, gewrichten in de armen en benen, tenen en vingers, darmen en huid.

Fibromyalgie, of het fibromyalgie syndroom (FMS), is een aandoening waarbij het pijnsysteem ontregeld is. Als gevolg hiervan treden chronische pijnklachten op in de spieren en het bindweefsel. Vaak gaat dit gepaard met vermoeidheid, stijfheid, slaapstoornissen, concentratieproblemen, buik-/darmklachten en/of stemmingsstoornissen. Er is geen oorzaak voor het ontstaan van de klachten bekend. Wel zijn er factoren aangetoond die bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van de klachten. Ondanks dat er bij FMS geen sprake is van ‘’schade’’ aan het lichaam, kan het leiden tot forse beperkingen in het dagelijks functioneren.

Behandeling bij reuma

De behandeling van reuma hangt af van de vorm en ernst van de klachten. Wat behandeling vaak gemeen heeft, is dat deze bestaat uit een combinatie van medicatie, bewegen (al dan wel niet begeleid door een fysiotherapeut) en leefstijladviezen.