Wat is artrose?

Artrose is een aandoening waarbij de kwaliteit van je kraakbeen minder wordt. Een gewricht kan hierdoor soms ontstoken raken. Bij artrose kun je last hebben van pijn, stijfheid, moeite met alledaagse bewegingen of een beperking in beweeglijkheid.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is artrose niet hetzelfde als slijtage. Er spelen bij het ontstaan van artrose allerlei (ook nog onbekende) factoren en processen.

In een gewricht komen twee botten bij elkaar. Om te zorgen dat deze botten soepel kunnen bewegen zitten er op de uiteinden van de botten een laagje kraakbeen. Dit kraakbeen is glad en wordt gesmeerd door de gewrichtsvloeistof die het gewricht zelf produceert. Het minder worden van het kraakbeen zorgt voor een minder soepel bewegen van het gewricht. Het ontsteken van het gewricht kan daarnaast ook zorgen voor een minder goede smerende werking van de gewrichtsvloeistof.

Komt artrose vaak voor?

Artrose is de meest voorkomende reumatische aandoening aan het bewegingsapparaat (in de volksmond je spieren en gewrichten). Van bijna 1.5 miljoen mensen in Nederland weten we dat ze artrose hebben. Als je op dit moment last hebt van artrose ben je dus zeker niet de enige! Toch hebben niet al die anderhalf miljoen mensen klachten van hun artrose. We weten dat artrose gepaard kan gaan met pijn maar dit hoeft niet in alle gevallen zo te zijn.

Wat kan ik verwachten bij artrose?

Het beloop van artrose is normaal gesproken wat wisselvallig. Over een langere periode nemen vaak de klachten langzaam aan iets toe en worden de beperkingen langzaam erger. Toch zijn er veel dingen die je zelf of samen met je fysiotherapeut kunt doen om de toename van beperkingen af te remmen of te pauzeren.

Fysiotherapie bij artrose?

Uit onderzoek is gebleken dat je leefstijl, gewicht, activiteitenniveau en dagindeling een grote invloed hebben op de mate van klachten die je ervaart. Door beperkingen als stijfheid, bewegingsbeperking of verminderde spierkracht aan te pakken zul je merken dat het bewegen gemakkelijker gaat. Afhankelijk van je hulpvragen kunnen de manueeltherapeut, geriatrietherapeut en/of sportfysiotherapeut je hierbij helpen.

Weet je niet waar je moet beginnen? Bel even met STADS. Wij denken graag met je mee.