Duizeligheid

Wat zijn duizeligheidsklachten?

Bij duizeligheid ervaar je een licht gevoel in je hoofd, een onvast gevoel of je benen waarbij je het gevoel hebt te gaan vallen en/of het gevoel dat alles draait en beweegt.

Zijn duizeligheidsklachten gevaarlijk?

Vaak zijn duizeligheidsklachten van korte duur en zijn ze niet gevaarlijk. Toch dien je alert te zijn op een aantal symptomen. Zo kun je beter eerst even contact met de huisarts opnemen bij de volgende symptomen:

•  dubbel ziet, moeilijk praat en/of slikt, moeilijk loopt, minder gevoel of kracht hebt in een been of arm. Je hebt dan mogelijk een beroerte
  •  plotseling minder hoort
  •  ineens flinke nek- of hoofdpijn krijgt
  •  (bijna) flauwvalt of het gevoel hebt dat je valt
  •  langere tijd in een gesloten ruimte bent geweest die niet werd geventileerd en je sloom, misselijk voelt en/of hoofdpijn hebt
  •  diabetes mellitus hebt en een mogelijk lage bloedsuiker

Je ineens duizelig bent én:

•  65 jaar of ouder bent
  •  ooit een hart- en vaatziekte hebt gehad (bijvoorbeeld een beroerte) of je hebt een hogere kans op hart- en vaatziekten, bijvoorbeeld omdat je diabetes mellitus hebt
  •  bloedverdunners gebruikt

Soorten duizeligheid

Draaiduizeligheid

Bij draaiduizeligheid heb je het gevoel dat jij, of juist alles om jou heen aan het draaien is. Dit kan gepaard gaan met:

•  misselijkheid en/of overgeven
  •  angst
  •  slecht horen, oorsuizen, of een ‘’vol gevoel’’ in je oren
  •  hoofdpijn

Draaiduizeligheid ontstaat vaak wanneer je evenwichtsorgaan verkeerde informatie aan de hersenen doorgeeft. Hierdoor heb je het gevoel dat de wereld om je heen begint te draaien direct nadat je een beweging met het hoofd gemaakt hebt.

Ook kan draaiduizeligheid ontstaan door een CVA/beroerte. Wees dus alert op symptomen als dubbelzien, moeite met praten, slikken of lopen, of een plotselinge afname van klachten in een arm of been. Ook kan draaiduizeligheid optreden bij het gebruik van sommige medicatie.

Een licht gevoel in je hoofd

Dit wordt vaak beschreven al een gevoel van flauwte, of het gevoel dat je bijna flauwvalt. Je voelt je ‘’wazig’’ of het ziet zwart voor de ogen.

Er zijn verschillende oorzaken zoals:

•  angst
  •  heftige emoties
  •  stress/spanning/depressie
  •  vermoeidheid
  •  verkeerd adempatroon
  •  lang staan/lopen
  •  warmte
  •  honger of oververmoeidheid
  •  snel overeind komen
  •  hartkloppingen
  •  als bijwerking van medicatie
  •  bij drugs of alcoholgebruik

Ouderen en duizeligheid

Veel ouderen hebben last van een onzeker of onvast gevoel bij lopen of staan. Je kan je hierbij licht in je hoofd voelen of het gevoel hebben dat je flauw gaat vallen. Je voelt je hierdoor onzeker en verlaat het huis minder vaak.

Veel voorkomende oorzaken zijn:

•  slechte conditie, algemene spierzwakte
  •  een verminderd evenwichtsgevoel (komt veel voor bij diabetes mellitus)
  •  slecht zien
  •  bij lang staan of lang lopen
  •  hartkloppingen
  •  stress/spanning/depressie
  •  vermoeidheid
  •  verkeerd adempatroon
  •  warmte
  •  honger of oververmoeidheid
  •  snel overeind komen
  •  als bijwerking van medicatie
  •  bij drugs of alcoholgebruik

Hoe ziet de behandeling bij duizeligheidklachten er uit?

Om duizeligheid te kunnen behandelen is een goede diagnose belangrijk. Hiervoor kun je terecht bij je huisarts die je vervolgens eventueel kan doorsturen naar een neuroloog of fysiotherapeut. De fysiotherapeut kan je helpen bij verschillende vormen van duizeligheid:

•  BPPD: Hierbij heb je last van kortdurende aanvallen van draaiduizeligheid. Dit treedt met name op na bewegingen van het hoofd, bukken, draaien in bed, etc. De klachten worden veroorzaakt door vaste deeltjes in de vloeistof van het evenwichtsorgaan. Deze verstoren de informatie die je hersenen krijgen van je evenwichtsorgaan. Gelukkig is dit een vorm van duizeligheid die goed is te behandelen door de fysiotherapeut. Dit doet hij o.a. middels de Epley-manouvre.
  •  Licht gevoel in je hoofd: Afhankelijk waar de klachten door veroorzaakt worden kun je met je fysiotherapeut aan de slag gaan met bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, kracht- of conditietraining of ontspanningsoefeningen.
  •  Duizeligheid door nekklachten: Hierbij helpt de fysiotherapeut of manueel therapeut om je nek zo sterk en soepel mogelijk te houden om zo de duizeligheid te verminderen of verhelpen.